Invoering wegblijftarief per 1 juni 2022
Wegblijftarief
Invoering wegblijftarief
Wij merken dat het steeds vaker voorkomt dat mensen niet op een gemaakte afspraak verschijnen bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner. Met ingang van 1 juni 2022 gaan wij, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een ‘wegblijf’ tarief invoeren. Mocht u verhinderd zijn dan kunt u uw afspraak tot 24 uur van tevoren, of zo snel als mogelijk, afbellen of wijzigen. Als u dit nalaat rekenen wij als schadevergoeding een wegblijf-tarief.
Waarom een ‘wegblijftarief’?
Wij merken dat het steeds vaker voorkomt dat mensen niet op een gemaakte afspraak verschijnen bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner.
Vanzelfsprekend kan het gebeuren dat u niet op een gemaakte afspraak kunt komen. Als u ons dit tijdig laat weten, is dat ook helemaal geen probleem.
Het gebeurt echter dat patiënten zonder bericht wegblijven van hun afspraak in onze praktijk. Medepatiënten hadden in deze tijd geholpen kunnen worden die geen afspraak konden krijgen. Om daar wat aan te doen, hanteren wij naar landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief.
Wat is het wegblijftarief?
Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die zonder tijdig afzeggen niet op hun afspraak verschijnen bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner. Dit bedrag wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd die u binnen 21 dagen dient te betalen. Het kan natuurlijk zijn dat er een speciale reden was waarom u verhinderd was. Mogelijk zullen de kosten dan niet op u verhaald worden. Indien u echter bij herhaling dergelijke redenen opgeeft, behouden wij ons het recht voor om u het wegblijftarief voor alle gemiste afspraken in rekening te brengen. Wij hanteren de betalingsvoorwaarden van de LHV.
Hoe hoog zijn de kosten?
Een niet nagekomen consult kost u € 15,00. Een dubbel consult kost u € 30.00. Een afspraak bij de praktijkondersteuner kost u € 30,00.
Wat kan ik doen als ik verhinderd ben?
Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur voor de afspraak contact op te nemen met de assistente. Dit kan van maandag t/m vrijdag telefonisch of via de mail assistentes.omdenoord@zorgring.nl
De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt vaak direct een nieuwe afspraak bij ons maken.
Publicatiedatum: 22-02-2022